كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1398/2/24 سه‌شنبه نشست علمي و كاربردي راهكارهاي رونق توليد در منطقه شرق استان تهران با رويكرد نقش امنيت نشست علمي و كاربردي راهكارهاي رونق توليد در منطقه شرق استان تهران با رويكرد نقش امنيت

نشست علمي و كاربردي راهكارهاي رونق توليد در منطقه شرق استان تهران

با رويكرد نقش امنيت

مطلعه موردي منطقه قرچک - ورامین

محل برگزاری: دانشگاه پیام نور- مرکز قرچک، ورامین

شرکت کنندگان: فرماندهان محترم نیروی انتظامی شرق استان تهران ؛ مدیران شرکتهای تولیدی شهرکهای صنعتی منطقه؛ مدیریت اداره صنعت، معدن و تجارت منطقه؛ مدیریت گردشگری؛ اعضای علمی و کارشناسان دانشگاه

پس از تلاوت قرآن مجید، پخش سرود ملی و فرازی از زیارت ثامن الحجج (ع)؛ در ابتدا دکتر راهداری ریاست محترم دانشگاه ضمن خیر مقدم به حضار محترم،ضمن اشاره به سیاستهای کلی نظام در خصوص راهبرد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی افزودند در سالهای اخیر مقام معظم رهبری شعار سال را در حوزه تقویت اقتصاد کشور قرار داده اند و انتظار می رود دانشگاه و دستگاه های اجرائی اعم دولتی و غیر دولتی در این جهت تلاش نمایند. سپساشاره کردند وضعیت نابهنجار اقتصادی نباید سبب دلسردی فعالان بخش تولید اعم صنعتی و کشاورزی و خدمات وابسته گردد. در ادامه توضیح دادند بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست های دشمن و تحریم نیست، بلکه متأثر از خطای سیاستگذاری است و باید به اصلاح بپردازیم. وی افزود فشار فقرزای تورم ناشی از افزایش بی رویه حجم پول بدون توجه به نرخ رشد تولید است. ایشان گزارشی از جایگاه ایران در ایجاد فضای کسب کار دادند. اقتصاد ایران از 100 امتیاز حدود 57 امتیاز اخذ نموده است و جایگاه 124 از 190 کشور را دارد. این در حالی است که در شاخص های مهم شرایط متاسفانه ضعیف تر است و باید به منظور بهبود شرایط کوشش مضاعف کنیم. به عنوان مثال در حمایت از سرمایه گذاران کوچک 170، در تجارت با خارج 166، در پرداخت بدهی ها جایگاه 160 را داریم. در واقع شاخص های تعدیل کنند چندان با اهمیت نیستند، مانند اخذ مجوز ایجاد فعالیت اقتصادی که 25 می باشد، اجازه ورود می دهیم، اما برای کار فضا مناسب نیست. ایشان افزودند: ایجاد شرایط مطلوب همه در اختیار مقامات سطح کلان نیست و بعضی در سطح مناطق قابل فراهم سازی است.

    پیش از پرداختن به مواردی که گویای امکان کمک و مساعدت تصمیم گیران و سیاست گذاران منطقه ای است، اشاره نمودند، اصلاح فضای کسب و کار برای ما امری شدنی است و کشورهای مشابه ما مانند: کره جنوبی جایگاه 4،مالزی 24 و ترکیه 60 را دارند. ایشان در ادامه توضیح دادند که با دستور العمل ها و سیاستهای غلط به بخش خصوصی فشار وارد می کنیم و نگاه بدبینانه داریم و آن هم ناشی از سوء رفتار های بعضی است که حاکمیت متاسفانه تعمیم می دهد به سایرین. به عنوان مثال در ابتدای سال جاری پیمانکاران را اجبار کرده اند حقوق و دستمزد اردیبهشت ماه را با افزایش حدود چهل درصد (برای حداقل حقوق ها با افزایش سهم مسکن) پرداخت کنند، درحالیکه دولت تا سه ماه بعد نیز چه بسا حقوق کارکنان خود را بر این مبنا پرداخت نکند. این تبعیض سبب ضعیف شدن کارفرما در بخش خصوصی می شود. در ادامه با بیان مثالی از حوزه قضائی افزودند که مدیر عامل شرکت صنعتی تخلفی دارد، کارخانه را پلمپ می کنند و هزار کارگر را بیکار می سازند، در حالیکه شخصیت حقیقی با حقوقی متفاوت است. کسی که کارگراه صنعتی دارد و بدهکار است اگر موسسه اش کار نکند که نمی تواند بدهی پرداخت کند. می توان هم تنبیه کرد و هم هزینه اجتماعی نداشته باشد.

     سپس جناب سرهنگ ثمره جانشین فرماندهی ویژه شرق استان تهران توضیح دادند که در جهت تأمین امنیت برای تولیدات داخلی اقدامات خوبی برای مهار قاچاق در منطقه توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است. با دستور فرماندهی ناجا پلیس حوزه اقتصادی به منظور تأمین امنیت در فضای کسب و کار راه اندازی شده است تا سلامت این فضا را حراست کند و امنیت روانی برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده باشد. اگر امنیت اقتصادی فراهم نباشد تولید به رونق نمی افتد. همچنین بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در کنار سایر دستگاههای نظارتی و قوه قضائیه با فساد در بازار برخورد جدی می شود و اجازه نمی دهیم بازار به عنوان فضائی برای کسب و کار آسیب ببیند و شاهد فرار سرمایه باشیم. همچنین در ادامه افزودند: تلاش کرده ایم، دفتر مطالعات راهبردی ناجا در منطقه شرق استان، با دانشگاه های منطقه ارتباط علمی و مطالعاتی خوبی برقرار کند و سیاست های ما مبتنی بر پژوهشهای علمی باشد.

   سپس دکتر محمدی که به دعوت دفتر مطالعات فرماندهی نیروی انتظامی ویژه شرق استان تهران در جلسه حضور داشتند، از ادبیات توسعه یافتگی اقتصادی استفاده کردند و اشاره ای به معضلات بخش خصوصی داشتند که سبب بعضی کم توجهی شده است و نتایجی مانند تحصن کامیون دارها به دنبال دارد.ایشان در ادامه به سیاست های نابجا اشاره کردند که نباید اجازه داد در شرایط اقتصادی محدودی که داریم، ارز حاصله که با زحمت بخش تولید بدست می آید، صرف واردات کالاهای غیر ضروری گردد. در این خصوص اشاره کردند حدود 2 میلیارد دلار واردات لوازم آرایشی در یکسال اخیر داشته ایم. پس از این نظرات، رئیس دانشگاه اشاره کردند ارزش کالاهای قاچاق در اقتصاد فعلی ما تا 20 میلیارد دلار تخمین زده شده است که معادل صادرات سه تا چهار ماه نفت است (بستگی به بهای نفت دارد).

    پس از ارائه مطالب یاد شده که هر یک ده دقیقه و مجموعاٌ 30 دقیه زمان داشته است. به مدت 90 دقیقه تولید گران و صاحب نظران صنعت و کشاورزی مشکلات و مسائل خود را به بحث گذاشتند. در ابتدا آقای خانی مدیر عامل شهرک صنعتی خیرآباد، با این اشاره که در معدن و کشاورزی سابقه کار قابل توجه ای دارند، اظهار داشتند که ارتباط صنعت و کشاورزی با دانشگاه گره گشا و کمک کننده است، وی افزودند برداشت بی رویه آب از زمین موجب نشست غیر قابل باور زمین شده است. سپس اشاره کردند بانک ها ارتباط منطقی و سازنده با بخش تولید ندارند. سوال کردند چرا مال باختگان بانک اختلاس کرده را جبران می کنند اما در تولید مقروضین به بانک را کمک نمی کنند؟! چرا یارانه خانوار را داده اند اما یارانه بخش تولید را ندادند؟! در ادامه افزودند اعتماد در میان ما متاسفانه رخت بربسته است. ایشان بر مبنای ارشادات مقام معظم رهبری بیان کردند که یکی از مفاد اقتصاد مقاومتی می شود رفع موانع از تولید. برای این چکار کردیم؟ مالیات بر ارزش افزوده توان ایستادن را از تولید کننده گرفته است. چرا اولویت ها را توجه نداریم و سراغ ایجاد باغ ویلا می رویم اما سراغ ایجاد کارگاه های تولیدی نمی رویم؟!

   در ادامه مهندس حامد افشار نادری رئیس هیئت مدیره شهرک صنعتی قرچک مطالبی را با توجه به موضوع جلسه مطرح کردند و طی آن ابتداء گزارشی از شهرک صنعتی یاد شده دادند که 750 برنامه برای ایجاد واحدهای صنعتی دارند تا کنون دو هزار شغل مستقیم ایجاد کرده اند و سپس اشاره کردند ضعف در تولید تنها تحریم دشمن نیست، بلکه از خود تحریمی نیز می باشد. مثلاٌ چرا مالیات در بخش تولید به خدمات در بخش تولید بر نمی گردد؟! چرا فضای مجازی و تبلیغات کالا در اختیار دلال است نه تولید کننده؟

    در ادامه مطالب ایشان دکتر راهداری افزودند، پلیس فتا می تواند کمک کند و در جهت حمایت از کالای ملی، کسانی که در فضای مجازی علیه محصولات داخلی شایعه پراکنی می کنند را رصد کند و مهار کند. فرضاٌ دیده شده درباره برنج از آلودگی می گویند و غیره.

در ادامه این نشست، مهندس فروزان از کارشناسان و تولیدگران شهرک صنعتی خیر آباد نظرات خود را بیان کرد. ایشان از فعالان اقتصادی در زمینه تولید سیم و کابل می باشند و مدیر عامل شرکت تولیدی در شهرک صنعتی خیرآباد می باشند، وی به کارکرد یک دانشگاه خارجی اشاره کردند که از طریق فعالیت اقتصادی در حوزه اطلاعات نرم افزاری حدود 2 میلیارد دلار در یک سال درآمد ایجاد کرده است، لذا دانشگاههای ما می توانند در ارتباط کاری با صنعت درآمدزائی را با هم افزائی رشد دهند. کارآفرینی می تواند با این همکاری دو جانبه صورت گیرد. در پایان اشاره کردند که از نیروی انتظامی انتظار دارند با برندهای تقلبی مبارزه کنند. یک صنعتگر تلاش می کند و محصول با کیفیت می دهد و بازار آن را می پذیرد بعد عده ای غیر آن را به نام آن تولید و به بازار عرضه می کنند که آن کیفیت را ندارد و نه تنها سبب آسیب به برند اصلی می شود، بلکه سود با تقلب کسب کرده اند. این جرم است و باید برخورد شود و همانطور که جانشی فرماندهی فرمودند با فساد در بازار برخورد و فضای کسب و کار سالم را مراقبت کنیم.

سپس دکتر شیرکوند معاون دانشگاه فرهنگیان (زینبیه ورامین) درخواست کردند که صنایع و تولیدگران مسائل خود را با دانشگاه درمیان گذارند تا دانشگاه با کار فکری و مطالعاتی به حل مسائل و رونق فعالیت های کمک کند. سپس پیشنهاد دادند که با همکاری نهادها و دستگاههای اجرائی مرتبط با موضوع، نمایشگاهی برای معرفی تولیدات منطقه برگزار شود و مشتری یابی صورت گیرد.

   در ادامه آقای مهندس اردستانی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نکاتی را بیان نمودند. ایشان طرح اشکال کردند که چرا دولت به بخش کشاورزی بیشتر توجه دارد تا صنعت به عنوان مثال: به بخش کشاورزی تسهیلات با نرخ سود 6% و 5 ساله ارائه می شود اما به بخش صنعت  با نزخ 18% و برگشت یکساله! ضمن آنکه ضمانت برای بخش صنعت سنگین است اما برای کشاورزی سبک در نظر گرفته شده است. سپس به مواردی اشاره کردند که تأسیس فعالیت صنعتی در شعاع بیش از 120 کیلومتر سبب چه خطاهائی شده است.

    در پایان به اختصار جانشین فرماندهی ویژه شرق استان تهران جناب سرهنگ ثمره، دکتر محمدی و راهداری به اختصار نکاتی را جهت جمع بندی مطرح کردند و مقرر شد سه کار گروه به تفکیک برای بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکیل شود و طی چند جلسه کار تخصصی انجام دهند و نکات مهم حاصله از جلسات را در همایشی که آبان ماه در دانشگاه برگزار خواهد شد، مطرح نمایند.

   در این جلسه آقای دژاهنگ رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان، خانم خدابنده رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرچک که به نوعی تولید صنایع دستی را نیز در ذیل توجه دارند، همچنین تنی چند از فعالان بخش صنعت مانند مهندس رحمانی کارشناس ارشد شیمی تجزیه و مسئول آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور ورامین که با شهرک صنعتی چرم شهر نیز همکاری علمی دارند؛ خانم دکتر ایلکا از همکاران دانشگاه و متخصص بیو شیمی که با صنایع دارو سازی در ارتباط می باشند، در جلسه حضور داشتند که بدلیل محدودیت زمان به بحث نپرداختند و بیان سایر مباحث کاربردی به جلسات تخصصی کارگروه ها موکول گردید. در پایان از حضور حضار محترم و توجه آنها به موضوع قدردانی و سپاسگزاری گردید.

 

منبع: روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز قرچک - ورامین
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر