كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1395/9/13 شنبه اصلاحیه راهنمای نگارش رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد ( طرح روی جلد )

 

دانشگاه پیام نور

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

 

راهنمای نگارش رساله دکتری و

پایاننامه کارشناسی ارشد

 (کلیه رشتهها)

      

 

مرداد 1395

 

 

 

 

 

 

نحوه تهیه و تدوین گزارش نهایی رساله/پایان‌نامه

یکی از هدفهای اصلی انجام تحقیق و سیر نگارش رساله (در دوره دکتری تخصصی) و  پایان‌نامه (در دوره کارشناسی‌ارشد)، آشنا کردن دانشجو با فرایند پژوهشهای تخصصی در رشته مربوط است. در این مجموعه نحوه تهیه و تدوین رساله/پایان‌نامه به منظوراستفاده دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی (دکتری/کارشناسی‌ارشد) درج شده است. لذا انتظار می‌رود دانشجویان گرامی زیر نظر استاد یا استادان راهنما و مشاور ضمن رعایت این چارچوب نسبت به تدوین گزارش نهایی تحقیق خود اقدام کنند.

 

1-    روی جلد رساله/ پایان‌نامه

-         رنگ جلد برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد فقط آبی تیره (سرمه‌ای ساده) و برای رساله‌های دکتری تخصصی فقط مشکی و ترجیحاً از نوع ساده انتخاب شود.

-         جنس جلد از مقوا با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر با روکش چرم مصنوعی (گالینگور) باشد.

-         قطع جلد حداکثر نیم سانتیمتر بزرگتر از قطع کاغذ است.

-         نوشته‌های روی جلد باید به‎صورت زرکوب یا نقره‌کوب چاپ شود.

-         تمام مندرجات روی جلد به غیر از آرم دانشگاه نسبت به دو طرف چپ و راست آن باید به طور کامل در وسط قرار گیرد.

-         در قسمت عطف[1]، عنوان رساله یا پایان‌نامه، نام و نام خانوادگی نویسنده و سال دفاع به‎صورت طلاکوب یا نقره‌کوب نوشته شود.

-         علاوه بر مندرجات روی جلد، که به زبان قارسی است، لازم است کلیه مندرجات به زبان انگلیسی در پشت جلد نیز زرکوب یا نقره‌کوب شود.

-         در صفحه جلد به انگلیسی، که مطالب آن ترجمه روی جلد فارسی است، تاریخ، ماه و سال آن به میلادی قید شود.

-         حرف اول تمامی کلمات انگیسی عنوان، به جز کلمات اضافه[2]، باید با حرف بزرگ تایپ شود.

      بر روی جلد پایان نامه فارسی از بالا به ترتیب مشخصات زیر درج شود:

1-     آرم دانشگاه پیام نور (حدوداٌ در ابعاد 3 تا 4 سانتی مترمربع در بالای وسط صفحه قرار گیرد، به طوری که فاصله لبه ابتدایی آن از بالا 2 سانتی متر  باشد).

2-     عبارت " دانشگاه پیام نور" زیر آرم

3-      نام مرکز/ واحد دانشگاهی (پیام نور)

4-     عبارت "پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته ......." یا "رساله دکتری تخصصی Ph.D در رشته .........."

ذکر نام رشته تحصیلی به صورت کامل و نه مخفف الزامی است (برابر اطلاعات رشته در کارت دانشجویی) در روی جلد انگلیسی از عبارت M.A. برای کارشناسی ارشد علوم انسانی و عبرات M.Sc. برای رشته های کارشناسی ارشد غیرعلوم انسانی استفاده شود. عبارت Ph.D برای دکتری تخصصی در همه علوم استفاده می شود.

5-     کلمه "عنوان پایان نامه " در مقطع ارشد یا  ذکر "عنوان رساله" در مقطع دکتری تخصصی

6-     عبارت " استاد راهنما" و ذکر نام استاد یا استادان راهنما (از ذکر عبارت سرکار خانم ، جناب آقا و ... خودداری شود).

7-     عبارت" استاد مشاور" و ذکر نام استاد یا استادان مشاور (از ذکر عبارات سرکار خانم ، جناب آقا و ... خودداری شود)

8-     کلمه "نگارنده" و ذکر نام نگارنده (نام دانشجو)

9-     در پایان، سال تحصیلی مطابق با تاریخ دفاع از رساله/ پایان نامه نوشته شود (نمونه شرح روی جلد  پیوست است).

طرح انگلیسی پشت جلد باید مطابق طرح فارسی باشد عبارت Supervisor برای عنوان استاد راهنما و عبارت Advisor برای عنوان استاد مشاور استفاده شود  (ماه و سال میلادی مطابق با تاریخ دفاع از رساله/ پایان نامه نوشته شود).

تمام مندرجات روی جلد نسبت به دو طرف چپ و راست باید کاملاً در وسط قرار گیرد.

 

2-    شماره گذاری

2-1- شماره گذاری صفحات

-         شماره گذاری صفحات فرعی (صفحات ابتدایی پایان نامه) با حروف ابحد است.

-         اولین صفحه پس از جلد، صفحه سفید (آستر بدرقه) و صفحه بعد بسم ا... الرحمن الرحیم است و با شماره صفحه فرعی «آ» شماره‌گذاری می‌شود.

-         کلیه مندرجات روی جلد با همان ترتیب، فاصلهها و فونتهای روی جلد در صفحه «ب» قرار میگیرند.

-         صفحه«ج» صفحه تاییدیه هیات داوران است که باید به امضای استاد راهنما، مشاور، داور و ... (صورتجلسه دفاع) رسیده باشد. این صفحه باید مطابق نمونه دانشگاه تهیه و پس از امضا در جلسه دفاع در پایان‌نامه یا رساله درج شود.

-         صفحه «د» به فرم تعهد اصالت پایان نامه اختصاص دارد. دانشجویان محترم میتوانند این فرم را مطابق با پیوست 4 این دستورالعمل تایپ کنند و در این صفحه قرار دهند.

-         صفحه«ه» به سپاسگزاری اختصاص دارد.

-         صفحه«و» مربوط به  « تقدیم به » است (در صورت تمایل).

-         صفحات بعدی (ز،ح،ط،ی،...) به فهرست مطالب اختصاص دارند. فهرست مطالب شامل چکیده (فارسی و انگلیسی)، فصلها و عنوان فصلها، بخشها و عنوان بخشها و همچنین زیر بخشها، فهرست منابع و پیوستها است. لازم است شماره صفحه در مقابل هر یک از عناوین فهرست قید شود. در صورت نیاز، بعد از فهرست مطالب، بهترتیب فهرست جدولها، فهرست نمودارها، فهرست شکلها و فهرست نقشهها تنظیم شود.

شمارهگذاری صفحات اصلی با اعداد فارسی انجام میشود. اولین صفحه اصلی، چکیده (یا خلاصه فارسی) است که با شماره 1 مشخص می شود و شماره گذاری بقیه صفحات رساله/ پایان نامه ( ....،2،3،4،5( تا به آخر ادامه می یابد. شماره صفحات با رعایت فاصله 5/1  سانتی‌متر از پایین صفحه و کاملاً در وسط صفحه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

شماره گذاری صفحات

صفحه

شماره صفحه

صفحه سفید

بدون شماره

بسم الله الرحمن الرحیم

آ

صفحه طرح روی جلد به فارسی

ب

صفحه تایید هیات داوران

ج

صفحه تعهد اصالت پایان نامه

د

سپاسگزاری

ه

تقدیم به

و

فهرست مطالب (شامل عناوین اصلی و فرعی فصل­ها، عناوین پیوست­ها)

ادامه حروف ابجد

فهرست جدول‌ها(شماره جدول، عنوان جدول و شماره صفحه­ای که جدول در آن درج شده است)

ادامه حروف ابجد

فهرست شکلها و نمودارها(شماره شکل ها و نمودار، عنوان و شماره صفحه­ای که شکل ها و نمودار در آن درج شده است)

ادامه حروف ابجد

فهرست علائم و کلمات اختصاری (Abbreviations)،  در صورت ضرورت

ادامه حروف ابجد

چکیده فارسی

1

متن اصلی: شامل مقدمه، فصل­های اصلی (یافته­ها و بحث) و نتیجه­گیری می­باشد

ادامه اعداد فارسی

فهرست منابع (ابتدا منابع فارسی سپس منابع انگلیسی) تحت یک بخش

ادامه اعداد فارسی

پیوستها

ادامه اعداد فارسی

چکیده انگلیسی

ادامه اعداد فارسی

صفحه انگلیسی مشابه طرح روی جلد انگلیسی

ادامه اعداد فارسی

صفحه سفید

بدون شماره

 

 

2-2- شمارهگذاری و عنوان جدولها، نمودارها، شکلها و نقشهها:

جدولها، نمودارها، شکلها و نقشهها با دو شماره، که با خط تیره از یکدیگر جدا می‌شوند، مشخص میگردند. مثلاً پنجمین شکل و یا پنجمین جدول در فصل سوم بهصورت (شکل 3-5) و یا (جدول 3-5) نوشته میشود. ضمناً عنوان شکلها و نمودارها و نقشهها باید در پایین آنها و عنوان جدول‌ها در بالای آنها آورده شود.

·         چنانچه جدول، شکل، و یا تصویری از مرجعی آورده شده باشد، باید در انتهای عنوان جدول یا شکل ذکر شود. چنانچه جداول یا تصاویر توسط نویسنده تهیه شده باشد، نیازی به ذکر این مطلب نیست.

·         نتایج عددی یک موضوع، تنها به یک صورت (شکل یا جدول) ارائه شوند.

·         هر جدول از شماره، عنوان، سرستون‌ها و متن جدول تشکیل می‌شود. هر جدول با یک خط افقی از شماره و عنوان جدول جدا می‌شود. سر ستون جدول هم با یک خط افقی از متن جدول جدا و در زیر متن جدول نیز یک خط افقی ترسیم گردد. در داخل متن جداول از درج خطوط عمودی و افقی خودداری شود. عنوان هر جدول‎ در بالای آن درج شود. برای درج عنوان، پس از کلمه "جدول" و شماره آن، خط تیره و سپس عنوان ذکر گردد.

·         کلیه شکل‎ها، نمودارها و تصاویر با واژه "شکل" نامگذاری شده و عنوان شکل‎ در زیر آن درج شود. برای درج عنوان هر شکل، پس از کلمه شکل و شماره آن، خط تیره و سپس عنوان ذکر گردد.

·         شماره جدول(ها) و شکل(ها) به ترتیب ارائه نتایج آنها در پایان‌نامه/رساله تعیین و محل قرار‌گیری شماره آنها پس از ارائه نتایج ذیربط در متن می‌باشد.

·   نتایج و بررسی‌های آماری به یکی از روش‌های علمی منعکس شوند. چنانچه محاسبات آماری در سطوح 5% و 1% منجر به اختلاف معنی‌دار شده باشند به ترتیب با یک و دو ستاره نشان داده شوند و در صورتی‌که اختلاف معنی‌دار نباشد با علامت ns مشخص شوند.

 

2-3- شمارهگذاری روابط و فرمولها:

هر رابطه یا فرمول در متن رساله/ پایان نامه، با دو شماره، که با خط تیرهای از یکدیگر جدا میشوند، مشخص میگردد. مثلاً هفتمین رابطه یا فرمول در فصل چهارم بهصورت (4-7) نوشته میشود. لازم است این شمارهگذاری در سمت راست رابطه در همان خط نوشته شود.

 

3- فصل بندی رساله/ پایان نامه

متن: شامل فصل­های اصلی متناسب با موضوع و رشته تحصیلی، یافته­ها، بحث و نتیجه­گیری و پیشنهادات می­باشد. معمولاً فصل­بندی متن بر اساس گسترة زمانی و دوره­های تاریخی، تقسیمات موضوعی و مضمونی و یا ترکیبی از هر دو صورت می­گیرد. توصیه
می­شود :

فصل اول ״کلیات یا طرح تحقیق״ ارایه گردد. این فصل در واقع همان ساختار پروپوزال پایان‌‌نامه را دارد که به صورت تفصیلی ارایه می‌‌گردد و باید شامل مواردی چون بیان مسئله، اهداف و ضرورت تحقیق، چارچوب نظری، فرضیه و سوالات، روش تحقیق و... باشد.

فصل دوم: پیشینه تحقیق شامل ادبیات و مستندات، چارچوبها و مبانی، سابقه و پیشینه تحقیق (دستهبندی موضوعی هم میتواند باشد، ولی شرط زیر هم رعایت شود).

·         منابع داخلی (از قدیم به جدید) با ذکر سال تحقیق دقیق یا در صورت لزوم مکان تحقیق، روش و نتایج تحقیقات (به این نکته توجه شود که مقالات انگلیسی در صورتی که در ایران کار شده و نویسنده آن ایرانی است، منبع داخلی محسوب می شود).

·         منابع خارجی(از قدیم به جدید) سال تحقیق دقیق یا در صورت لزوم مکان تحقیق، روش و نتایج تحقیقات

      جمع بندی از منابع با دستهبندی خلاصه و ذکر ارتباط مطالب با هم و موضوع تحقیق در یک یا دو صفحه

  • سایر فصل­ها بر اساس روش پژوهش در رشته تحصیلی  به بیان  روش تحقیق انجام شده و یافته­ها و تجزیه و تحلیل­های انجام شده اختصاص خواهد داشت.

نتیجه­گیری: نتیجه در حقیقت نقش بسیار مهم و ظریفی در جمع­بندی تحقیق دارد. در اینجا، شرح فصول و یافته‌‌های مهمی که از آنها بحث شده به صورت خلاصه عرضه شده و از مجموع تحقیق، نتیجه­گیری می­شود. محقق همچنین می­تواند مسایلی را که بی­جواب مانده­اند و به پژوهشهای بعدی نیاز دارند فهرست کند و راه­حل­های به دست آمده نسبی یا قطعی را گزارش کند.

 

 

 

4- مأخذآوری  و منابع

·         شیوه نگارش و مأخذآوریدرون متن: این بخش باید با تبعیت از منابع معتبر انتشار یافته در این زمینه (ترجیحاً انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، سَمت، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه تهران و ...) صورت پذیرد. ضرورت دارد تمامی منابعی که مورد استفاده قرار گرفته­اند به صورت مستند و امانت­دارانه در متن ارایه شوند. شیوه استناد به منابع ، با توجه به نظر استاد راهنما و شیوه­نامه انتخابی به یکی از روش­های پذیرفته شده در مجامع علمی صورت پذیرد.

·         فهرست منابع : در آخر رساله/ پایاننامه آورده میشود. فهرست منابع فارسی و منابع غیرفارسی بر اساس روش APA[3]  یا VANCOVER( متناسب با رشته) تهیه و باید مجزا از هم نوشته شوند، ولی پیوسته و پشت سر هم براساس نام اول نویسنده مرتبه شوند. فهرست منابع فارسی و منابع غیرفارسی بهترتیب بر حسب تقدم حروف الفبای فارسی نام خانوادگی نویسنده اول و لاتین نیز حرف اول نام خانوادگی نویسنده اول بهصورت زیر تنظیم میشود:

مثال ها

کتاب: با یک نویسنده:

-      کریمی، ی. (1382). روان‌شناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها (چاپ یازدهم). تهران: نشر ارسبان. 345 ص

-      وین رایت، و. (بی تا). عقل و دل (2010). ترجمه: محمد هادی شهاب (1386). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی. 341 ص.

Pegrum, M. (2009). From blogs to bombs: The future of electronic technologies in education. Crawley, W.A: UWA Publishing.

 

کتاب با دو نویسنده:

-      مارشال، ک. و راسمن، گ. (1995). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1377) تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

Page, A. C., & Stritzke, W. G. K. (2015). Clinical psychology for trainees: Foundations of science-informed practice(2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. 

 

کتاب با سه نویسنده و بیشتر:

-      سرمد، ز.، بازرگان، ع. . حجازی، الف. (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

Ranzijn, R., McConnochie, K., & Nolan, W. (2009). Psychology and indigenous Australians: Foundations of cultural competence. South Yarra, Vic: Palgrave Macmillan.

 

مقاله: در کتاب های ویراستاری شده[4]

-      گیبس، گراهام (2003). ده سال بهبود یادگیری دانش آموز.کریس راست (ویراستار) بهبود یادگیری دانش آموز (26-9). بریتانیا: دانشگاه آکسفورد.

Groundwater-Smith, S. (2007). As rain is to fields, so good teachers are to students. In S. Knipe (Ed.), Middle years schooling:  Reframing adolescence (pp. 151-170). Frenchs Forest, N.S.W: Pearson Education Australia..

 

مقاله: مجله

-      اسدالهی، ق.، یعقوبی، م.، و سلیمانی، ب. (1372). بررسی میزان مردودی و قبولی با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی سهر اصفهان در سال تحصیلی 67-1366. پژوهش های روان شناختی، دوره 2، شماره 2، ص26-32.

-      جهرمی، ن. مهدوی م ع. (1381). بررسی دبی موثر جهت انتقال رسوبات معلق در آبراهههای حوزه آبخیز سد زاینده رود. مجله منابع طبیعی ایران، دوره 55، شماره 3 ص 1316-1025.

Sohrabi, H. R., Weinborn, M., Badcock, J., Bates, K. A., Clarnette, R., Trivedi, D., Martins, R. N. (2011). New lexicon and criteria for the diagnosis of Alzheimer's disease. Lancet Neurology, 10(4), 299-300.

 

مقاله اینترنتی/آنلاین:

-             دیلمقانی، م. دانشگاه های مجازی: چالش ها و ضرورت ها. وقاله ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونیکی ایران. بازیابی شده در 12 اردیبهشت 1385.

Gagné, M., Forest, J., Vansteenkiste, M., Crevier-Braud, L., van den Broeck, A., Aspeli, A. K., Westbye, C. (2015). The Multidimensional Work Motivation Scale: Validation evidence in seven languages and nine countries. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(2), 178-196. http://dx.doi.org/10.1080/1359432x.2013.877892

 

مقاله: مجموعه مقالات همایش ها

-      خامسان، الف. (1386). چالش های ایجاد برنامه های دکتری برخط. در مجموعه مقالات همایش تاملی بر دوره های دکتری ایران (ص 35-24). موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت 1386، دانشگاه پیام نور.

-      شکوری، ب. (1373). عوامل بیولوژیکی حاصلخیزی خاک های زراعی. صفحه های (ص 152- 149) مقالههای کلیدی سومین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران دانشگاه تبریز، تبریز.

Game, A. (2001). Creative ways of being. In J. R. Morss, N. Stephenson & J. F. H. V. Rappard (Eds.), Theoretical issues in psychology: Proceedings of the International Society for Theoretical Psychology 1999 Conference (pp. 3-12). Sydney: Springer.

 

استناد به اینترنت:

Australian Psychological Society. (2008). Substance abuse: Position statement. Retrieved from http://www.psychology.org.au/publications/statements/substance/

 

پایان نامه ها و گزارش های پژوهشی

-         خامسان، الف. (1389). بررسی مقایسه ای ادراک خود در زمینه تحولی و سلامت روانی، پایاان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران

Lockhart, E. (2009). The physical education curriculum choices of Western Australian primary school teachers (Unpublished master’s thesis). University of Western Australia.

گزارش طرح های پژوهشی:

-         کامبوزیا، ق.، رسولی، م (1391). بررسی مشکلات و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند. گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشگاه بیرجند.

Western Australia. Department of Health Nursing and Midwifery Office. (2013). Aboriginal Nursing and Midwifery Strategic Plan 2011-2015. Retrieved from http://www.nursing.health.wa.gov.au/projects/

 

منبع نویسی از یک نویسنده در یک سال

-         کریمی، ی. (1387 الف). روانشناسی اجتماعی. تهران: رشد

-         کریمی، ی. (1387 ب). روانشناسی شخصیت. تهران:آگه.

 

استانداردها یا اختراعات

Standards Australia. (1994). Information Processing - Text and office systems - Office Document Architecture (ODA) and Interchange format: Part 10: Formal Specifications (AS/NZS 3951.10:1994). Homebush, NSW: Standards Australia.

Hornak, P. (1996). Resonator for magnetic resonance imaging of the ankle. U.S. Patent No. 5,641,424.7.

 

منبع نویسی وقتی نویسنده شخص نیست

-         معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان (1393). جوانان، روابط خانوادگی و نسلی. تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.

Anonymous, (1992). Maize in Human nutrition. FAO food and Nutrition Series, No 25 FAO, Rome. 233p.

 

سایر نکات

·         اگر مجله مورد استفاده نام مخفف شناخته شده‌ای دارد، نام مخفف مورد استفاده قرار گیرد و در غیر اینصورت نام کامل مجله قید شود. در تنظیم پاراگراف فهرست منابع دقت شود.

ًparagraph>Indent and sp>special>Hanging 0.8  mm باشد

·         حتماً منابعی که در متن استفاده میشود، باید در فهرست منابع آورده شود و آن منابعی نیز که در فهرست منابع آورده میشود، باید در متن آمده باشد. اکیداً ترتیب قدیم به جدید در متن و ترتیب الفبایی در فهرست منابع رعایت شود.

·         برای ارجاع خواننده  به منابعی که در پروپوزال یا پایاننامه خود به آن استناد میکنید میتوانید به یکی از اشکال زیر عمل کنید:

1-     نام نویسندهای را که به مطلب او استناد میکنید، اگر در اول جمله است، ضمن متن بیاورید و جلوی نام، سال انتشار مقاله یا کتاب را در پرانتز ذکر کنید، مثال:

احمدی (1385) بیان میدارد (اظهار میکند) یا (در پژوهشی) ...

یا اگر دو نویسنده باشد: احمدی و سمیعی (1385)

یا اگر بیش از دو نویسنده باشد: احمدی و همکاران (1385)...

در منابع انگلیسی مثلاً: Morgan (2007) بیان میدارد...

یا Morgan  و همکاران (2007) بیان میکنند که...

·         همچنین میتوانید پس از بیان مطلب مورد استناد، نام نویسنده و سال انتشار را در پرانتز ذکر کنید. توجه کنید که در این مورد خاص باید بین نام نویسنده و سال انتشار کتاب یا مقاله علامت ویرگول قرار دهید. مثال:

........ و نتایح این چنین بوده است (علوی، 1377) و اگر دو نویسنده باشد (علوی و سنایی، 1389) و اگر بیش از دو نویسنده باشد (علوی و همکارن 1390) و برای منابع انگلیسی ....... نتایح این چنین بوده است (2007Morgan, ) اگر دو نویسنده باشند (2007 and Morphy Morgan ) اگر بیش از دو نویسنده باشد (2007Morgan et al., )

·         از ذکر آدرس های اینترنتی (وب سایت، وبلاگ) در متن رساله/ پایان نامه و بخش منابع جدا خودداری کنید.

تذکر4: از ذکر ماه میلادی برای مرجع در کنار سال انتشار خودداری کنید.

تذکر5: مطالبی که از یک منبع ترجمه شده نقل می شوند و حاوی نامهای انگلیسی هستند، با رعایت امانت، منبع اصلی ذکر شده و به‎صورت انگلیسی درج گردد.

 

2-    چکیده

چکیده (خلاصه فارسی) باید به صورت ممتد (به‎صورت یک پاراگراف) نوشته شود و شامل حداقل 150 و حداکثر 300 کلمه باشد (حداکثر یک صفحه)، در چکیده باید موضوع، هدف، روشها، نتایج و نتیجهگیری (بدون بحث و ذکر منبع) در کلیترین شکل خود ارائه شوند. در انتهای چکیده فارسی، کلمات کلیدی، که حداقل 3 و حداکثر 6 کلمه است، افزوده میشود. چکیده به زبان انگلیسی(Abstract) باید ترجمه چکیده فارسی باشد و در انتهای رساله/پایاننامه آورده شود (حداکثر در یک صفحه) در انتهای چکیده انگلیسی، کلمات کلیدی انگلیسی که حداقل 3 و حداکثر 6 کلمه است، افزوده می گردد (ترجمه کلمات کلیدی فارسی)

 

3-    اندازه قلم جهت نگارش متن رساله/ پایان نامه

جهت نگارش متن پایان نامه از جدول زیر پیروی کنید.

نوع متن

نوع قلم

اندازه

متن فارسی

B Lotus

13

متن و کلمات انگلیسی  در متن

Time New Roman

11

عنوان هر فصل

B Titr

18

تیترهای اصلی

B Zar bold

14

تیترهای فرعی

B Zar bold

12

عنوان چکیده فارسی

B Zar bold

14

چیکده فارسی

B Lotus

14

عنوان جدول یا شکل

B Lotus bold

12

متن جدول

B Lotus

حداکثر 12

زیرنویس جدول

B Lotus

حداکثر 12

پاورقی فارسی

B Lotus

12

پاورقی انگلیسی

Time New Roman

10

عنوان چکیده انگلیسی

Time New Roman bold

12

متن چکیده انگلیسی

Time New Roman

12

منابع فارسی

B Lotus

14

منابع انگلیسی

Time New Roman

12

4-    حاشیه بندی و فاصله گذاری

-         حاشیه‌های سمت راست 5/3 سانتی‌متر، حاشیه‌های بالا و پایین و چپ 5/2 سانتی‌متر باشد. این حاشیه باید در سرتاسر رساله/ پایان‌نامه رعایت شود.

-         در صورتی که در برخی موارد اندازه شکلها یا جدولها بزرگتر از فضای داخل حاشیه باشد، با کوچککردن آنها حاشیه رعایت میشود.

-         تعداد سطرها در هر صفحه حداکثر 27 و حداقل 23 سطر باشد.

-         فاصله سطرها در تمامی رساله ها/ پایان نامه ها برابر 1 سانتیمتر معادل Single در Word است.

-         فاصله بین عناوین با متن قبل، یک سطر و با متن بعد فاصله نیاز ندارد.

-         بین عنوان جدول (شکل/نقشه) و جدول فاصله نیاز ندارد.

-         شماره صفحات اصلی به صورت اعداد فارسی تایپ شده و فاصله آن تا پایین صفحه 5/1 سانتی متر باشد و کاملاً در وسط صفحه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

نمونه طرح روی جلد و داخل جلد به فارسی پایان نامه کارشناسی ارشد

( B Nazanin 20 bold اندازه قلم)                  دانشگاه پیام نور

(B Nazanin 19 bold )                                                مرکز ......

یک سطر فاصله                            

(B Nazanin 16 Bold )       پایان نامه کارشناسی ارشد رشته .............(M.A/M.Sc)

                       (B Nazanin 14 Bold) گرایش:

یک سطر فاصله                      

(B Nazanin 15)                                       عنوان:

(B Nazanin 20)         بررسی اثرات استفاده

 یک سطر فاصله              

(B Nazanin14)                                 استاد راهنما:

(B Nazanin 16 bold)                  دکتر --------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin14)                              استاد مشاور:

(B Nazanin 16 bold)           دکتر---------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin14)                               نگارنده:

(B Nazanin 16 bold) ---------------------------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin bold 14)          ماه        سال (تذکر: دقیقاً مطابق با تاریخ دفاع ، ماه و سال)

 

 

نمونه طرح(زرکوب)پشت جلد به انگلیسی پایان نامه کارشناسی ارشد

Payame Noor University    (Times New Romans16 bold)

         

Department of……………………….. (Times New Romans14 bold)

(Times New Romans14 bold)

 


Thesis Submitted in Partial Fulfillment

of the requirement for the Degree of M.A/M.Sc

In……………..

                                                                                   

Title:                                  (Times New Romans 14)

(Times New Romans bold 20)   - - - - - - - - - - - - - - - -- -- - - - - -- - - --

 

                        Supervisor:                              (Times New Romans 14 Bold)

Ph.D                                                      (Times New Romans16 bold)

 

Advisor:                                (Times New Romans 14)

Ph.D                                                    (Times New Romans16 bold)

(Times New Romans14 bold)

نام دانشجو

 


By:

(Times New Romans16 bold)    - - - - - -- -- - - - - -- - - -

Month

Year

……, …..                      (Times New Romans14 bold)


نمونه طرح روی جلد و داخل جلد به فارسی رساله دکتری

( B Nazanin 20 bold اندازه قلم)                  دانشگاه پیام نور

(B Nazanin 19 bold )                                                مرکز ......

یک سطر فاصله                            

(B Nazanin 16 Bold )       رساله دکتری تخصصی رشته .............(Ph.D)

                       (B Nazanin 14 Bold) گرایش:

یک سطر فاصله                      

(B Nazanin 15)                                       عنوان:

(B Nazanin 20)         بررسی اثرات استفاده

 یک سطر فاصله              

(B Nazanin14)                                 استاد راهنما:

(B Nazanin 16 bold)                  دکتر --------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin14)                              استاد مشاور:

(B Nazanin 16 bold)           دکتر---------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin14)                               نگارنده:

(B Nazanin 16 bold) ---------------------------------

یک سطر فاصله

(B Nazanin bold 14)          ماه        سال

 

(تذکر: دقیقاً مطابق با تاریخ دفاع ، ماه و سال)

 

نمونه طرح(زرکوب)پشت جلد به انگلیسی رساله دکتری

Payame Noor University    (Times New Romans16 bold)

         

Department of……………………….. (Times New Romans14 bold)

(Times New Romans14 bold)

 


Thesis Submitted in Partial Fulfillment

of the requirement for the Degree of Ph.D

In……………..

                                                                                   

Title:                                  (Times New Romans 14)

(Times New Romans bold 20)   - - - - - - - - - - - - - - - -- -- - - - - -- - - --

 

                        Supervisor:                              (Times New Romans 14 Bold)

Ph.D                                                      (Times New Romans16 bold)

 

Advisor:                                (Times New Romans 14)

Ph.D                                                    (Times New Romans16 bold)

(Times New Romans14 bold)

نام دانشجو

 


By:

(Times New Romans16 bold)    - - - - - -- -- - - - - -- - - -

Month

Year

……, …..                      (Times New Romans14 bold

تعهد نامه اصالت رساله/پایان نامه

 

اینجانب ......................دانش آموخته مقطع دکتری/ کارشناسی‌ارشد ناپیوسته تخصصی در رشته .............. که در تاریخ ................ از رساله/پایان نامه خود تحت عنوان................................. با کسب نمره..........دفاع نموده ام، بدینوسیله متعهد میشوم.

1)     این رساله/ پایان نامه حاصل تحقیق و پژوه انجام شده توسط اینجانب بوده و در مواردی که از دستاورهای علمی و پژوهشی دیگران (اعم از پایان‌نامه، کتاب، مقاله و ......) استفاده نمودهام، مطابق ضوابط و رویه موجود، نام منبع مورد استفاده و سایر مشخصات آن را در فهرست مربوط ذکر و درج کرده‌ام.

2)     این رساله/پایان نامه قبلاً برای دریافت هیچ مدرک تحصیلی(هم سطح، پایینتر یا بالاتر) در سایر دانشگاه‎ها و موسسات آموزش عالی ارائه نشده است.

3)     چنانچه بعد از فراغت از تحصیل، قصد استفاده و هر گونه بهره‌برداری اعم از چاپ مقاله، کتاب، ثبت اختراع و....... از این پایاننامه/رساله را داشته باشم، با ذکر نام استادان راهنما و مشاور و درج نام دانشگاه پیام نور اقدام خواهم کرد.

4)     چنانچه در هر مقطع زمانی خلاف موارد فوق ثابت شود، عواقب حقوقی ناشی از آن را میپذیرم و همچنین دانشگاه پیام نور مجاز است با اینجانب مطابق ضوابط و مقررات رفتار کند و در صورت ابطال مدرک تحصیلیام هیچگونه ادعایی نخواهم داشت.

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضاء
این تعهد نامه باید پس از امضا در متن پایان نامه/رساله درج گردد



[1] عطف به قسمت ضخامت (شیرازه) کتاب یا پایان نامه اطلاق می شود

[2] ماندد of و and و ....

[3] Associations Physiological American

[4] کتاب ویراستاری شده کتابی است که هر فصل آن توسط یک یا چند نوسینده نگارش شده ولی مسئولیت کل کتاب تنظیم کتاب بر عهده ویراستار(ان) است 

 

منبع: روابط عمومی دانشگاه پیام نور مرکز ورامین
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر